04 January 2010

Cerita Mak Buyung



Sekali lagi aku digelar 'buyung', terutamanya oleh adik2 ku.. (tertunggu-tunggu jugak bila aku boleh menggelarkan adikku Ainaa buyung) --aku doakan agar Aufa akan mendapat sepupunya tahun ini.

Fetal development in pregnancy week 23:

fetus in sixth month At this point you’ve pretty much adjusted to the fact you’ve got a moving little gymnast inside of you, but now they’re going to kick up the party a notch because they can hear and react to sounds from the outside world.

Sounds from your alarm clock, a thunder roll, or that darned car honking at you across the intersection can actually jar their little ears enough to elicit a kick or violent bout of squirming.

Of course this also means that their little ears are picking up the sounds of your voice and those near you.

So go ahead, sing a lullaby to your little angel—if they start kicking, it’s likely they just want you to stop… or maybe it was a kick of approval? You decide. (mesti adik Aufa dapat kenal suara kakak dia dulu dari ummi nya, sebab Aufa selalu buat 'bising')

Your baby's tiny taste buds are still growing and their bones are continuing to ossify (harden), their tiny veins are visible through their translucent yet wrinkly skin.

(Think of it this way: they’ve been swimming in the equivalent of a long hot bath for the past 23 weeks, so you can’t blame them for being a little prune-like.)


Oohh..dah hampir berusia 6 bulan usia kandungan aku ni.. Skejap je aku rase. Lagi 3 bulan lebih, lahir laa adik aufa..

Perasaan aku kali nih sangat excited untuk menimang cahaya mata kedua. Aku dah pun senaraikan & sediakan barang-barang untuk adik Aufa.
(Senarai nama--ade 2. hehe.. akn cari lagi untuk nama boy & gurl).

Kebanyakan barang2 Aufa boleh digunakan untuk adik Aufa. Tu yang agak boleh berjimat.

Aku jadi terlebih excited ni bukan ape, mgkin sebab sebelum ni, ade kekurangan semasa persediaan kelahiran Aufa, aku akan pastikan supaya persediaan kelahiran adik Aufa akan lengkap.

Mengandungkan adik Aufa, mmg ade beza. Aku dapat rasakan 'tendangan' adik Aufa seawal 18 minggu. Seingat aku, mase aku mengandungkan Aufa, umo kandungan 6 ke 7 bulan baru aku rase. Mak aku cakap, mungkin sebab kita alert rase pergerakan tu (sebab dh 2nd pregnnt), & ruang rahim bertambah luas (bekas duduk Aufa dulu, & adik Aufa boleh bersenam bebas menghilangkan lenguh2 dia ;p).

Aku kurang muntah2. Seingat aku ade 3-4 kali je aku muntah. Tapi loya mmg tetiap hari. Aku atasi loya aku dengan "makan".. (hii..ni yg tak bagus)

Berat badan aku pun cepat benor naik.. last aku timbang 50kg (2minggu lepas agaknya).. Hari ni tak tau laa. Awal mengandung berat aku 44kg je.

Masa mengandungkan Aufa berat badan aku naik 10kg (45-55kg).

Tahun nie, aku bercadang nak bli uniform mengandung..(dah berkali2 mintak sponsor kt hubby tercinta, tp, masih belum berkesempatan..kena bli sendiri & kemudian claim..hehe) masa Aufa dalam perut, xde pun bju mengandung, sebab perut kecik.(abis tu sekarang perut aku besar kah??) Sekarang, perut aku xde laa besar sangat.. masih boleh muat baju kurung aku, tp perut dah tersembul dah..(makcik kedai depan pun dah tegur..huhuu)
Lebih selesa klu aku pakai jubah atau skirt kembang labuh.

Mungkin, semasa adik Aufa lahir, aku dah berpindah rumah dan tempat kerja. Tempat kerja yang lebih dekat dengan ayah Aufa & tinggal di rumah sewa baru (berkira-kira, kalau kwasan tu OK, kami akan beli rumah di sekitar situ). ~tak sabar nak memiliki rumah sendiri dimana aku boleh mendekorasi rumah aku sesuka hati.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...