11 April 2010

Hijrah

Hijrah Nabi dari Mekah Ke Madinah


Sudah seminggu aku tinggal & bekerja ditempat baru. Berhijrah dari Bangi ke Kelang. Hijrah supaya kehidupan menjadi baik kepada yang lebih baik. Secara keseluruhannya, OK.Kalau tak OK, kene OK jugak sebab aku akan lama tinggal disini. Senang citer, jadi org sini lah. Tempat aku tinggal ialah kwsn org2 melayu. Orang kampung yang dh moden. Selamba je diorang ni bwk moto x pakai helmet. Ngeri jugak aku tgk diorang. Kalau tmpat tinggal aku ni setaraf macam kat kmpung aku kt Phg tu, aku tak heran, sebab kenderaan x byk. Kwsn agak padat, aku tinggal kt apartment 3 bilik. tingkat 1. Mybe 2-3 bulan lagi aku pindah ke tingkat 2, sebab aku beli umah tuh. Buat sementara ni, tinggal la dulu kat umah bertangga. Lepas nih ade rezeki, aku beli landed hause pulak. X larat nak mendaki tangga bila dh berumur...dan lagi satu, aku suke jugak bercucuk tanam..klu rumah bertanah, boley laa aku tanam cili ke, sawi ke, kunyit ke.. & mungkin boleh bela kucing.. hehehe..
Facilities kt kwsn umah aku, mcm skolah, msjid, klinik, kedai2.. senang. Memang ade. Sekolah2 pun byk. Tp, jusco shopping compleks, jauh sikit..tak pe, jimat duit aku. Kalau tak masa aku kt bangi dulu, tiap2 hari g supermaket. Xde brg nk beli pun, boleh jadi ade brg yg kene beli.. huhuu...
Psl tmpt keje pulak...
Aku ni dh biase pindah2 tmpat keje.Tak de masalah nk sesuaikn diri dgn tmpt baru. since aku mula2 keje lps grad dulu pun byk kali kene pindah opis. Tp, setakat area2 Daerah Hulu Langat aje la. Ni yg paling jauh. Area Pelabuhan Klang. Org2 kt opis ni pun musykil, kenapa mintak tukar sni? Mereka tanya, aku asal sini ke? Husband org sini ke? Padahal opis lame aku kt Bangi tu lebih baik.. Lebih best.. Iye.. x aku nafikan, mmg best kt Bangi. Tp, aku memikirkan masa depan aku. Famili aku. & kehidupan aku. Cara bekerja, sama je. Tmpt je berbeza. Sekarang jarak tmpt keje aku tak sampai 10KM. Jalan x jem. Cuma hubby aku laa, jem sikit. Tp lebih OK disini. Tempat keje kami tak laa sejauh masa kami tinggal di tempat lama. Boleh jimat kos. Rumah pun dh beli kat sini. Ntah2 mak mertua aku pun tak lama lagi nk jadi org sini jugak memandangkan dia ada beli tanah kt sini. Bagus jugak, at least ade famili disini.
Aku harap hijrah ku kali ini akan memberi kehidupan ku lebih bermakna & dilimpahi rahmat ilahi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...