16 July 2010

sikitnyeeee...

ni stok susu ujung jun 2010 - sebelum beli fridge baru

saja nk cerita psl EBM Aisyah untuk ingatan aku d masa hadapan. Paling sikit aku mengumpul susu Aisyah, aku dapat 11oz. Biasanya lepas balik kerja dlm pukul 5.30ptg, aku akan bwk balik stok susu dlm 20 oz. dalam sehari semalam pumping session aku tak menentu, kdg2 ikut breast..kalau rase macam breast penuh, aku pump lah. (pernah pump 3X kt opis sbb breast bengkak sgt) Tp, skg sesi wajib di ofis ialah 2 kali. tengahri (12/1pm) & petang (time solat asar)..sekali pump boleh dpt dl 9-11 0z. (sbnrnye nk praktis pump ikut schedule, tp masih tak berjaya)

Kenapa susu sikit?? 11 oz je sepanjang 8 jam? Aku mulalah berfikir & mencari puncanya. Mungkin sebab aku tak berapa sihat sejak akhir2 ni.. demam lah, selesema + batuk, sakit mata. Mybe......

Atau sebab dh lama (dlm 2-3 hari) tak minum horlick+susu+oat?

Atau sbb terlupa nk mkn vitamin (selalu je terlupa)
Atau sebab aku ade termakan ape2 yg boleh buat susu kurang? Ape yg aku mkn? Macam biasa. Nasik lemak kdg2 hmpir stp hari. abg, sedap nasik lemak yg abg beli ptg2 tu .

ubat??..

aku ade makan:

pnadol actifast - sbb demam yg agak berpanjangan minggu lalu,

ubat batuk - sebab batuk teruk sgt hinggakan sakit belakang aku ni ha.

ubat tahan gatal (piriton @ Chlorphenamine)-mata aku yg sakit ni, membengkak & kdg2 gatal

aku bukan jenis yg suke mkn ubat xmakan antibiotik yg doc bg, sbb aku nk badan aku secara semulajadi sihat.cth klu demam, aku jarang amik panadol ke ape ke..cuma vitamin C /B dan minum byk air. Tp, minggu lalu ubt2 tersebut aku dh telan dan ade efek keatas pengeluaran susu aku..


hasil kajian singkat aku, aku jumpa bhw, 'Chlorphenamine - memang boleh mengeringkan susu..adoii..tobat tak mau mkn lg ubat ni.
sebenarnya, pengeluaran susu tak turun secara mendadak selepas aku mkn ubat gatal ni..slps beberapa hari aku sedar susu, sehari demi sehari makin kurang. aku mkn ubat gatal ni mggu lepas & kesan ketara adalah minggu ni. Hari ni aku dh collect 14oz (last pump pukul 3ptg td).

Can I Take Chlorpheniramine While Breastfeeding?
At this time, it is not known if chlorpheniramine passes through breast milk in humans. However, various sources suggest that the medication (along with other similar antihistamines) is probably compatible with breastfeeding.

Theoretically, chlorpheniramine could affect a woman's milk supply, since the medication can suppress prolactin (a hormone important for breast milk production). However, this is probably not an issue for women who are well-established with breastfeeding.

If your healthcare provider decides that it is okay for you to take chlorpheniramine while breastfeeding, be sure to watch for any changes or side effects in your child.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...