10 January 2011

bahasa jiwa bangsa


aceeehhh...mcm tajuk subjek B.M pulak..
heehehee..
tahun lepas..bulan 12. 2010..
aku ade menemani sbnrnye penyibuk nk ikut dua kwn seopis servey tadika utk anak diorang..
sempat lah 2 tadika kitorang pegi.. tadika tu sekitar2 taman perumahan dkt opis je.
bila tengok, mak aaii..nk masuk tadika yg utk 3 tahun pun beratus2.. tu baru sorang..klu 2,3 orang? mau beribu-ribu lemon. Tak yah cakap laa tadika yg fofular..tadika yg biase2 pun dh harga camtu.
sekarang belajar mahal.. anak2 klu malas2 atau belajar main2.. MEMANG TAK PATUT! (ni pesanan utk aufa,aisyah & adik2 dimasa hadapan..;p)
nk cerita pasal bahasa ni..
suatu hari, ade sorang kwn ni..dia cerita lah anak dia, masuk tadika 6 tahun.. byr yuran RM800 utk byran sehingga april..setiap bulan top up lagi RM180.. Dia kata klu anak dia tak de masalah, dia nk hantar kt tadika kemas je.ni sebab anak ade masalah & perlukan special attention, sbb tu dia antar kt tadika itu. aku pada mulanya malas gak nk tanye...yelah..malas nk bizzy body..nk tau sume cite org..lebih2 lagi sesuatu yg macam tak sedap didengar.. aku ingat anak dia tu kenapa.. sakit ke? cacat ke.. rupenyer..anak dia ade masalah lambat becakap..dh 6 thn masih tak boleh cakap. Ni dia yg cerita kt aku..aku klu org dh cerita dengar je lah.. Terbayang pulak anak aku.. Aufa baru 2 tahun, becakap tak berenti2. kdg2 masa tido pun mengigau becakap.. Ish..ish...Alhamdulilalh diatas segala nikmat & kesempurnaan yg Allah berikan kpd ku sekeluarga.
Kwn aku cerita, kt rumah dia ada 3 bahasa yg dorang gunakan..mandrin, hokkien & bhs melayu.. anak dia yg sorang ni, kdg2 phm mandrin.. kdg2 tak phm mandrin..kena ckp melayu. kdg2 ckp melayu tak paham, kena cakap mandrin atau hokkien. bg pendapat aku lah..budak ni mesti keliru bahasa. yelah..kejap2 mak dia cakap cina, kejap2 ayah dia cakap melayu..kdg2 bila sedara mara datang ckp hokkien atau inggeris.. dh konpius.. bahasa ape yg dia nak cakap ni.. aku penah dengar kes camni sebelum ni.. ni aku sendri yg dengar pengalaman kwn aku.

OOooo cam tu..
aku kt umah ajar anak2 2 bhasa sahaje.. BM & BI..
bahase pengantar ialah BM.
klu aku balik kmpung, makngah Aufa rajin ajar B.Arab.
Mybe bila kerajinan itu ade, aku nk kenalkan anak2 dgn bhs syurga ni..
Tp, aku kena bukak kitab balik lah..:D

ni sikit pengkongsian ilmu

baca sini



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...