14 January 2011

SOLAT TIANG AGAMA


semoga jadi anak yang solehah





Nabi Muhammad SAW menyuruh kita ajar anak solat sejak dari umur 7 tahun dan pukul kalau tidak solat bila umur 10 tahun.

Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). (Hadis riwayat Abu Daud).



Teringat mase kecik2 dulu. Masa mula2 belajar solat seingat aku lah..aku betul2 belajar solat masa tadika kot. mak & abah yg ajar. & bila dh masuk skolah rendah, darjah satu, pernah 1 hari aku 'malas' nk solat subuh sebab dh lambat nk g skolah.. ape lagi, abah aku marah lah..siap ugut nak rotan.. cepat2 aku solat..(tak igt amik wuduk ke tidak ms tu)..dh laa solat subuh gajah..terlupa pulak nk qunut.. aiseh...solat lagi sekali... ape daaa..


Sekarang giliran anak gadis aku pulak...
Aufa dh mula ikut kami solat sejak kecik sgt2.
sebelum pandai bejalan dia akan 'kacau' kami solat.
abis sejadah tah kemana, sb dia dh tarik sejadah tu..
bila dh pandai bejalan,
dia dia folow kami solat..
masa tu solat dia akan pakai songkok/kopiah ayah..
baru sekarang je dh ade telekung..
masa mula mula pakai telekung, punya lah eksaited..
masa tu solat maghrib.. 3 rakaat full!!
tapi sejak 2-menjak ni..
klu ikut umi ayah solat..
satu rakaat je..
kdg2 tak sampai satu rakaat..
cepat2 bagi salam...
cepat2 doa..
cepat2 lipat sejadah & kain telekung...

amboi!!!!

tapi sejuk hati tengok dia solat.. hehe..
comel je dgn telekung kecik dgn dahi jendul tuh..

(gmbr diatas: umi amik gmbr sebelum umi solat..bila aufa dh abis solat, umi baru nk stat solat)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...