14 December 2009

Belajar Masak



Minggu lepas, aku berjaya membuat nasik ayam.. Ilmu ni aku turunkan kepada huby aku..yelaaahh..dia berazam untuk pandai memasak beberapa jenis lauk sebelum ujung thn ni.. setakat ni..ape yg abg reti masak yerk??? hmmmm...
Nasik ayam hari tu cammna? Ingat lagi tak camne nak buat???
hehee.. ni kene buat ujian/test nih!
Maka aku bersama suami tercinta menyediakan nasik ayam ni. Huby aku banyak membantu dlm penyediaan nasik ayam ini. TQ abg.

Bhn2 untuk nasik ayam aku hari tu simple sgt2..
Bhn2nye:
Ayam-dipotong kecil
Beras- 4 put
Bawang Putih
Halia
Timun - hiris untuk ulam
Tomato- hiris untuk ulam


Mula2..aku tumiskan bawang putih & halia..
Dah naik bau, aku masukkan ayam..
selang 2-3 minit aku masukkan air.. jadikan sup ayam.
Aku masukkan kiub ayam maggie untuk tambah perisa.
(sebelum ni aku guna sup bunjut..tp kali ni tidak..saje test tanpa letak ape2 rempah dlm nasik ayam aku ni)

Agak2 dah mendidih.. aku amik sup ayam tu..aku tuang dlm rice cooker* bersama beras yang telah dibersihkan ( klu guna beras wangi lagi ummmphh!)
* rice cooker huby aku baru belikan haritu..kami telah merasmikan dengan membuat nasik ayam!)


Bhn utuk sos:
Cili besar & kecil(utk tmbh kepedasan) - kisar
Bawang Putih - kisar
Cuka (apple cider)
Sup ayam
Gula & garam secukup rasa

Bahan2 untuk sos itu dicampurkan & dimasak seketika..dan taa daaa.. siap..


Untuk Ayam pula..
Aku perapkan ayam dengan sos keropok (sikit), kicap dan lada sulah..
Kemudian ayam itu digoreng.
(Agak lambat angkat ayam tu, sebahagiannye telah hangus sedikit..tp, masih boleh dimakan. huhuu)

Dan akhirnya siap lah nasik ayam kami..
(masa tu Aufa dah tido, maka makan lah kami dengan aman damai tanpa gangguan si kecil)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...