17 December 2009

Diabetis


Sejak last check-up aku bln lepas, aku amat2 risau dengan keadaan aku ni..ye lah.. berat badan aku naik sekilo seminggu..Mungkin sebab aku bercuti seminggu bulan lepas kot..makan byk sgt. Yelah, makanan2 yg aku jmpe, sumenye sedap2 dan membuke selera..ade jugak yg tak sedap, tp tibai jugak sebab xpenah jmpe. Last week, aku timbang, 49kg.. ini brmakna naik lagi 2kg berat aku.. alahaai risaunyer.. aku takut aku kene diabetis lagi.. Malas nk g buat test yg ambil darah 4x sehari tuh. Pengalaman aku, last preknen, bila time nk buat test tu, aku akan jaga makan aku.. so, resultnye, memuaskan..Jd,nyer kdg2 mcm hipokrit pun ade..yelahh..jage makan time nk buat test.. ape2 lahhh...


Sekarang nih, aku berazam untuk mencegah diri aku daripada diabetis lagi.. Aku mula kawal makan. Excercise??? Hmmm... kt opis tu ade turun naik tangga..kira senaman lah tuh..

Feveret aku ialah makan roti putih Gardenia tu.Klu yg size jambo tu, aku penah abiskan dlm masa 3 hari.Aku sorang makan. Kali ni nk makan roti wholemeal. Aku ni dulu2 kwn2 panggil Momok Roti..Xbole laa klu xmkn roti. Walaupun dh makan nasik, roti sekeping,sapu dgn majerin mesti jamah.

Jadinye sekarang ni nk ubah skit menu & cara makan.

1) Beras yg akan aku gunakan lepas ni - Beras herba ponni-Taj Mahal (beras ni best,dulu family aku pakai beras ni)
2) Makan banyak buah-buah yang tidak manis..no more pisang & epal fuji (antara buah kegemaran aku & makan buah tak boleh cicah dengan kuah rojak byk2,skit boleh)
3) Lebihkan & masak banyak untuk menu sayur..(ni memang slalu buat, cuma nak tambah ulam-ulaman)
4)Kene rajin makan vitamin (aku selalu xmakan vitamin-sebab rase xbley nk telan)
5)Start minum susu lembu semula..(dah lama aku tinggalkan,sejak preknen ni..xtahan dengan rasa susu-walaupun aku adalah hantu susu sblm nih)
6) Kurangkan makan makanan & minuman yang manis2.
7) Minum byk air kosong..(haa..yg ni, mencabar jugak, sbb xlarat& 'M' nk g toilet kerap)

Ni antara perkara2 yg perlu aku laksanakan segera! ;) Perkara2 berbangkit lain aku senaraikan kemudian.

Untuk peringatan aku sendiri, Diabetis semasa mengandung memang amat risiko..
risiko yg paling besar ialah kematian bayi dalam kandungan.. Sebab tu laa..aku risau sgt2.
Aku baca berulang-kali di susuibu.com ruang forum untuk topik diabetis nih. Ha, jgn main2 tau. bahaya!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...