21 June 2010

akademi belajar

Ni gambr masa g Penang awl bulan hari tu.


Masa Aufa dijaga oleh Mak Ngahnya di Pekan, Aufa selalu dibawa berjalan-jalan.Tiap2 hari 'naik kereta'. Pergi taman-taman naik buai, pergi pasar tani, tgk macam2 jenis ikan, buah2 & sayuran. Belajar ngaji & nasyid. Tok ma nya cakap, Aufa 'masuk akademi'. Byk benda yg dia belajar. Apetah lagi Mak Ngah, Tok Mie & Tok Ma yang rajin melayan Aufa. Kesimpulannya Aufa mmg hepi tinggal di Pekan.

Pertama kali aku balik ke Pekan stelah hampir 3 minggu berpisah dgn Aufa, masa tu aku dah seminggu melahirkan Aisyah. Aufa tido masa aku sampai kt kmpung (perkara pertama yg atoknya buat ialah mengambil gambar kedua2 cucunya yg sedang tido pd ketika itu). Aku rasakan Aufa dh 'besar'. Atau mungkin dah lama tak tengok Aufa atau Aisyah terlalu kecil pada masa tu. Disebabkan terlalu rindu dgn Aufa, aku dukung dia.. terlupa yg aku ni baru bersalin. Aufa yg dah di war-warkan kepada dia bahawa dia akan ada seorang adik bernama Aisyah, sangat teruja melihat Aisyah. "baby, baby", kata Aufa.


Pada aku Aufa dah byk sgt mulutnya sejak dia tinggl kt kmpung. Pandai dh bercakap. Byk vocab dia. So, bila dh ada adik ni, dia akan mempraktikkan pelajaran dia. "nose", tunjuk kt hidung Aisyah. "eye", tunjuk kt mata Aisyah, sampai nk tercungkil mata si Aisyah tu. Bila di tanya, "ni apa?", (sambil tunjuk rambut Aisyah). "aabut (rambut)", kata Aufa. Semua body part Aufa dh tau. Haai..letih melayan Aufa ni. Aku pasti, kwn2 ku yg ada anak sedang membesar, mmg letih melayan. Kalau aku balik umah mak aku kt KL, sorang lagi kanak2 ribena yg sedang membesar iaitu makcik Aufa.. ;p

hmmm...teringin nk bwk Aufa g tengok haiwan2 pulak.. huhuu..Aufa tak pernah g zoo. Jom ayah, jln2 bwk Aufa & Aisyah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...