13 November 2010

education plan

anak2 ummi belaja rajin2 tau!!!


Bulan ni stat payment utk education plan Aisyah..kali ni aku amik.. Aufa punye, hubby aku yg amik.. So, dh ade tabungan utk anak aku belajar bila umo dia 20 thn nnt.. alaa...simpan RM100 je sebulan..Janji ade. Dulu2 mak abah kite mybe tak tahu kepentingan education plan nih...sbb tu tak de.. hrpkan duit simpanan je..yg tak seberapa.. Aufa ade aku daftarkan SSPN... tp, tak de pulak aku simpan kt situ.. Sume duit2 anak aku, aku letak dlm Tabung Haji je.


Plan yg aku amik utk Aisyah..ETIQA..~nama plan SARJANA

Aufa punye Takaful Ikhlas..

Basically mana2 insurance company, same je plan dia..kite boleh kurang dan boleh tambah ape yg kite nak..cth Hospital Income, Penyakit Kritikal, ADD, TPD..ect... benda2 tambahan ni ninamakan 'rider'.. lagi byk kita tambah rider ni, lagi kurang lah simpanan kite.sebab rider ni kena byr tau..off coz tak nampak..sebb byrn tu ditolak dlm premium/byrn bulanan yg kite byr tuh.

Cth yg aku amik ETIQA Aisyah..

*Bulanan RM100

*Rider:Hospital Income (klu msk Hospital dpt RM50 sehari)~yg ni xsilap aku dicaj RM5 lebih sebulan..

*pastu ade rider yg wajib iaitu 'waiver..."(ape tah tak igt)~ Tak ingt dia potong brp sebulan.(RM7 kott).tp yg ni mmg kene amik sbb jika berlaku kematian keatas pembayar,maka ETIQA akn 'tlg byr' semua byrn bulanan sehingga polisi/plan ini matang (umo anak 20thn)


*Jadinya,
RM100 - (RM5) - (RM7)= RM88 shj yg kite simpan untuk tabungan pendidikan anak.

Kira lah...RM88 X 12 X 20 = RM21,120 (jumlah ni xtentu mybe berbeza tp, hrp x kurang drp ni)


Aku tak tambah rider2 lain sbb insuran aku dh cover seme2 critical illness, TPD, DLL....

Aku bercadang nak amik medical cad pulak lah lepas ni...pd mulanya.. aku rase x perlu, tp, bila tgk ape yg berlaku disekelilingku...aku rase ia penting pulak....next year lah!


Bagi aku education plan ni...bukan setakat utk kegunaan pendidikan anak2...mungkin boleh jadi duit belanja kawin diorang...hahahaa..

Lojik jgk, klu diorang dpt sponsor/biasiswa mane2 utk belaja..

So duit tu bleh pkai utk lain...


Sedikit aku nak kongsikan disini pasal kepentingan Insuran...

*sebelum tu, pilih yg ISLAMIK ;
~ nnt bercampur dgn benda2 haram & syubhah...tak berkat idup beb...


Masa aku berkecimpung dlm dunia perbankan dulu2....
Bagi aku betapa pentingnya insuran itu..kerana kita tak tahu bila kite akn tinggalkan dunia ini..Tinggalkan keluarga..anak..suami..isteri.. Lebih2 lg klu dia ketua keluarga & sumber pendapatan hanya drp dia..siapa nk bg mkn ank2? keluarga?? Utang2..sape nak byr?

Aku pernah terbaca, tp ni pasal wasiat.. Lebih penting kita ade wasiat klu kita tak berharta & byk utang (utang kereta,rumah,belaja,DLL)

.... dengan ape kita nak bayar semua utang2 itu klu kite MATI?
(org fobia dgn insuran sbb asik sebut psl MATI je)

.....byr dengan semua pelindungan insuran yg telah kite beli masa kita hidup..guna duit pampasan insuran itu lah..

klu perasan, beli rumah ade coverage insuran (MRTA)..insuran jugak..
tp, beli kereta??xde MRTA..xtau laa skg..kot2 dh ade.


Satu lagi klu dh ade insuran tu...jgn lupe letak penama/nomination..
penama ni yg akn urus kan duit2 itu klu pemegang insuran itu meninggal.
(KWSP pun kena letak penama kan???)


Ape beza masuk insuran ke simpan bulan2 dlm bank??
byk bezanya...nnt lah aku sambung...


p/s: best pulak tulih psl insuran ni... mengimbau kenangan silamm..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...